Poskytovatelů hostingu je na trhu celá řada a vybrat toho spolehlivého může být tvrdý oříšek. Jak kvalitní poskytovatel a jeho zákaznická podpora doopravdy jsou, poznáte povětšinou až ve chvíli, kdy řešíte nějaký problém. Proto by neměla být při výběru hlavním měřítkem co nejnižší cena. Může se stát, že velmi brzy narazíte a hledání začne nanovo. Jak se nenapálit i napodruhé?
V dnešním článku si rozebereme, jak vybrat poskytovatele hostingu pro svoje internetové stránky a e-maily. Nejprve si ale vysvětlíme, jaký je rozdíl mezi hostingem a doménou.
Lidé si často tyto dva pojmy pletou, jde však o zcela odlišné věci. Doména je unikátní adresa na internetu, kterou zadáváte do internetového prohlížeče pro zobrazení vašich stránek a zároveň tvoří část e-mailové adresy za zavináčem. Registrací domény získáváte právo používat zakoupenou adresu.
Hosting je naopak pronájem prostoru na serveru pro vaše webové stránky. Je již standardem, že poskytovatelé hostingu běžně zprostředkovávají i nákup domény a často jsou i samotným registrátorem.
V některých případech můžete dokonce narazit i na hosting, jehož součástí je registrace domény v ceně.
Existuje několik typů hostingů. Pojďme si je v rychlosti představit:
U tohoto parametru hodně záleží na tom, jaký typ webu máte. Pokud jde o běžné webové stránky, obvykle vám bude stačit velikost okolo 1 GB. E-shopy už budou vyžadovat prostoru více. Je potřeba myslet také na to, zdali se budou stránky nějakým zásadnějším způsobem v budoucnu rozšiřovat, bude potřeba kapacity více a mohli byste narazit.
Výrazně více místa také potřebují video záznamy a fotografie ve vysoké kvalitě. Zpravidla si ale vystačíte s kapacitou maximálně do 10 GB prostoru.
Správným zabezpečením dat a jejich pravidelným zálohováním předejdete riziku jejich ztráty v případě selhání hardwaru nebo provozované aplikace. Zálohy by měly být ukládádny na jiném serveru. Setkat se můžete s různými frekvencemi zálohování, dobou držení záloh a možnostmi její obnovy.
Webové stránky byste měli provozovat na zabezpečeném protokolu https. Jedná se o nezbytný standard a takto nezabezpečené weby minimálně nepůsobí důvěryhodně. K zabezpečení prezentace je potřeba mít na serveru nainstalován SSL nebo TLS certifikát.
Na výběr máte koupi komerčního, což by měl v lepším případě zajistit poskytovatel hostingu, případně pořízení bezplatného certifikátu.
ZONER a.s. (CZECHIA.COM) má jako jediný v České republice výsadní právo bezplatně převádět domény svých zákazníků na zabezpečený HTTPS protokol pomocí exkluzivního SSL certifikátu Basic DV od největší certifikační autority na světě Digicert. Certifikát je podporován všemi současnými prohlížeči včetně mobilních zařízení a není oproti komerčním DV certifikátům nijak méněcenný.
Dostupnost je uváděna v procentech času, kdy je garantován provoz serveru bez výpadku.
U nás poskytujeme služby v nepřetržitém provozu. Ke každé službě je poskytována jak smluvní úroveň garance dostupnosti služby 99,99 %, tak smluvní sankce, která je uplatněna v případě, kdy dostupnost služby klesne pod garantovanou úroveň.
E-mail je stále jedním z nejpoužívanějších elektronických komunikačních nástrojů, bohužel je zároveň i poměrně zranitelný. U některých levných webhosterů seženete e-mail hosting za několik desítek korun měsíčně, u jiných i za několik set korun. Rozhodně se nedívejte pouze na cenu, nemusí se to v budoucnu vyplatit.
V poslední době sílí vlna phishingových emailových útoků, které se zaměřují nejen na podniky, ale i na jednotlivce. ZONER a.s. proti těmto útokům nabízí efektivní a komplexní ochranu prostřednictvím služby Cloud Mail, která odhalí hrozby dříve než se dostanou do sítě. Nabízí trojitou ochranu – antivir, antispam a antiphishingovou kontrolu.
Většina poskytovatelů již nabízí neomezené datové přenosy. Můžete se však setkat i se zpoplatněným přenosem dat, omezeným přenosem v ČR i do zahraničí atd. Vybírejte tedy pečlivě a čtěte i smluvní podmínky.
Jak již bylo zmíněno v úvodu článku, spolehlivý poskytovatel se vyznačuje zejména i kvalitou jeho zákaznického supportu, jehož pracovníci by vám měli kdykoli poradit a vyřešit daný požadavek k vaší maximální spokojenosti.
Správná technická podpora funguje non-stop 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Takový servis nemůžete očekávat od levnějších hostingů, kde se nemáte buďto kam dovolat, nebo je podpora k dispozici jen po omezenou dobu přes všední den. Problém zpravidla nastává až večer a během víkendů, kdy řešení problémů musí počkat do následujícího pracovního dne.
Výhodou každého poskytovatele hostingu je vlastní datové centrum, což umožňuje zkrácení reakční doby a rychlejší vyřešení případného problému.
Reference jsou skvělý ukazatel toho, že daná webhostingová společnost nemá problém se přizpůsobit vašim potřebám a zvládne poskytnou i složitější řešení na míru.
Můžete rovněž narazit na poskytovatele, který se nebojí na webu uveřejňovat falešné reference a loga klientů. Pravdivost reference si můžete ověřit. V dnešní době plné různých omezení (GDPR) však není možné vám poskytnout kontakt na konkrétní osobu, která referenci psala, ale můžeme klienta kontaktovat z naší strany, aby se vám ozval, případně nám dal souhlas k poskytnutí kontaktu třetí osobě.