Je mylné domnívat se, že SEO (česky optimalizace pro vyhledávače) se dělá právě jenom kvůli vyhledávačům. Z velké části to určitě platí, ale není tomu tak zcela. Při optimalizaci webových stránek bychom měli myslet v první řadě na návštěvníka. Vyhledávače totiž především reagují na to, jak se chovají jejich uživatelé, snaží se uhodnout jejich potřeby a předkládají jim to nejužitečnější a nejrelevantnější pro jejich účely.
Až po tom, co se nám podaří přesvědčit návštěvníky, že náš obsah pro ně má význam, můžeme přesvědčit i vyhledávače, že náš obsah je přínosnější a lepší než u ostatních webů a zvyšovat tím jeho viditelnost ve výsledcích vyhledávání.
Univerzální návod optimalizace webu pro všechny stránky neexistuje. Každá totiž vyžaduje vlastní přístup s ohledem na obor, délku působení, způsob řešení provozu apod. Existuje však několik základních tipů, které by každý provozovatel internetových stránek měl vzít v úvahu.
Navigace na webové stránce je v podstatě to první, s čím se návštěvník při vstupu na stránku začne potýkat. Špatná navigace může zásadně ovlivnit jeho uživatelskou zkušenost. Je proto „základním stavebním kamenem“ celého webu a je třeba ji důsledně promyslet.
Navigace usnadňuje návštěvníkům orientaci na webu a pomáhá rychleji nalézt informace, pro které si na stránku přišli. Význam však má i pro vyhledávací roboty, kteří díky dobré navigaci mohou stránky lépe procházet a indexovat.
Ačkoli je tvorba navigační a obsahové struktury mnohdy velmi náročný proces, nenechte se jím odradit. Ve skutečnosti může jít o zajímavou kreativní práci. Nemusíte navíc vše vymýšlet sami, na mnoho toho už za vás přišla vaše konkurence. Stačí se trošku inspirovat.
Kvalitní obsah je předpoklad číslo jedna každého dobrého SEO. Při optimalizaci internetových stránek pro vyhledávače se sice snažíme zavděčit vyhledávacím robotům, fakticky ale nesmíme zapomenout, že stránky tvoříme primárně pro skutečné lidi. Hlavně na základě spokojenosti uživatelů totiž vyhledávače hodnotí kvalitu obsahu webu.
Velká míra okamžitého opouštění, malá návštěvnost či nedostatečně atraktivní obsah, jsou znamením pro vyhledávače, aby vás ve výsledcích vyhledávání posouvaly postupně níž, dokud svou pozici nadobro neztratíte. Nikdy proto nezapomínejte na svou cílovou skupinu a její potřeby.
Titulek je mnohdy první kontakt uživatele s vaší stránkou – to, co ho donutí na ni kliknout. Odlišuje váš web mezi konkurencí ve výsledcích vyhledávání. Titulek by měl obsahovat klíčová slova, která zdůrazňují, čím se vaše stránka zabývá a jestli je pro návštěvníka relevantní. V neposlední řadě je také důležitým prvkem pro vyhledávací roboty.
Jeho délka by měla mít 50-70 znaků (delší titulky vyhledávače automaticky zkrátí) a měl by být unikátní a neměnný.
Meta popisek („meta description“) je značka („tag“), která se objevuje ve výsledcích vyhledávání pod titulkem vaší stránky. Jeho účelem je rozvinout titulek a stručně popsat obsah webu. Byť ho algoritmy ke svému hodnocení nepoužívají, potenciální návštěvník se s největší pravděpodobností právě podle tohoto krátkého popisku rozhodne, zda váš web navštíví, nebo ne.
Meta popisek najdete v HTML kódu v sekci <head> a jeho optimální délka by měla být do cca 130 znaků.
Je třeba dbát na to, aby byl meta popisek jedinečný a přesvědčivý – stejně jako titulek nad ním. Pokud ho nevyplníte vůbec, Googlebot text přepíše podle vlastního uvážení a zpravidla tato strojová volba přepisu nebývá velmi čtenářsky atraktivní.
Obrázkové vyhledávání je stále oblíbenější. Nastává proto doba, kdy optimalizace obrázků pro vyhledávání začíná být zcela klíčová. Dobrá optimalizace obrázků může pomoci přivést na web velké množství organických návštěv. A stačí pro to udělat jen několik jednoduchých věcí.
Nejprve je vhodné snížit velikost obrázků. Datová optimalizace fotek zvýší rychlost webu, což je důležitý hodnotící faktor pro algoritmy. Následně obrázek pojmenujte. Název obrázku by měl popisovat co je na něm k vidění. Jako vždy i zde se vyplatí použít klíčová slova. Nezapomeňte ani vyplnit „alternativní popis obrázku“. To je informace, která se zobrazuje v případě, že obrázek nelze načíst a také pomáhá nevidomým pohodlněji procházek internetem.
Získávání zpětných odkazů (linkbuilding) je samostatná SEO disciplína pro specialisty, kterým se říká linkbuildeři. Stručně se jedná o získávání zpětných odkazů na váš web z cizích stránek. To, kolik (a jak kvalitních) externích zpětných odkazů na svůj web máte, je jedním z nejdůležitějších měřítek pro hodnotící algoritmy.
Oproti klasické správě obsahu, nemáte externí odkazy nikdy plně pod vaší kontrolou. Za kvalitním linkbuildingem jsou mnohdy náročné hodiny vyjednávání s majiteli externích webů. Musíte dojít ke vzájemné dohodě a přesvědčit je, aby odkazy umístili relevantně k jejich obsahu a důsledně je udržovali.
Jste-li ovšem kapacita ve svém oboru, máte kvalitní a srozumitelný obsah a běžný zákazník věří vašemu sdělení, nebude pro vás toto vyjednávání tak náročné. Ve skutečnosti z této pozice můžete dojít ke zpětným odkazům i zcela organicky. Autoritou oboru se ale nestává každý a už vůbec ne ze dne na den. Tvorba kvalitního obsahu dá práci. Abyste se stali odkazovanou autoritou, měli byste za sebou mít i nějaké skutečné hospodářské výsledky. A ruku na srdce, kdo z konkurence se přesně tuto pozici nesnaží ulovit.
Výsledky optimalizace záleží na mnoha různých faktorech. Ať už je to míra konkurence ve vašem odvětví, jedinečnost a kvalita vašeho původního obsahu, ale i to zda budujete stránky od začátku, nebo jen optimalizujete už zavedený web. V zásadě se vždy ale jedná o běh na dlouhou trať. SEO se nedá jednoduše „spustit“ a sklízet výsledky.
Počítejte tedy s tím, že SEO je pouze jedna ze součástí komunikačního mixu. Musí ho doprovázet mnoho dalších marketingových praktik. Není radno na optimalizaci a zvyšování organické návštěvnosti vynakládat všechny své prostředky.
Změny se mohou projevit třeba až po roce provedení úprav. Je to tedy dlouhodobá investice jak do času a odpracovaných hodin, tak do vynaloženého úsilí. Na druhou stranu organická návštěvnost je obvykle relevantnější než ta z PPC a vlastně nemusí stát ani korunu.